top of page

Eerste hulp bij zeikerds in je team

Het komt overal voor: teamleden die veel klagen. Jij niet, dat snappen we. Maar ándere teamleden. De zeurders. Mopperkonten. Zwartkijkers. Negatievelingen. Rotte appels. Slachtofferfiguren. Ze komen onder allerlei namen voorbij.


En er is niks mis mee. Wie kan er niet van genieten om af en toe even schaamteloos te ventileren waarom het niet aan JOU ligt dat er geen resultaten worden gehaald.


  • We komen al maanden mensen tekort.

  • Dat andere team heeft meer budget.

  • Zij hebben wél nieuwe apparatuur gekregen.


Heb je er tóch last van? Weet dan dan je het woord 'zeikerd' kunt vervangen door elke andere vorm van gedrag waar je last van hebt:


  • Iemand die maar vragen blijft stellen en geen oplossingen aandraagt.

  • Iemand die maar kritiek blijft geven.

  • Iemand die maar onnodig zijn stem blijft verheffen.

Stap 1: Heb geduld

Stap eerst (nog eens) in de schoenen van de 'zeikerd'. Waar staat het gedrag mogelijk voor? Wat probeert deze persoon onder de aandacht te brengen wat wellicht nog niet voldoende wordt gehoord? Zelfs als denk je mogelijk van wel.


Het doel is om te achterhalen of deze persoon informatie heeft die waardevol is voor het team. Wellicht komt het er op een voor jou wat onprettige manier uit, maar kan het jullie wel helpen.


Stap 2: Stel meer open vragen

Hier kom je achter door vaker open vragen te stellen. Dat zijn vragen die beginnen met wie, wat, waar, waarom en hoe. Net zolang totdat jullie elkaar begrijpen en er een passende uitkomst is.


Wanneer het aandachtspunt van de 'zeikerd' op een passende manier is geadresseerd, dan vermindert of verdwijnt het gedrag zeer waarschijnlijk.


Genoeg is genoeg

Heb je het gevoel dat op dit vlak alles is geprobeerd in je team? Er komt geen nieuwe informatie of oplossing, maar alleen nog het gevoel dat je luistert naar een overslaande plaat? Vraag je dan of je nog langer begrip moet tonen of dat je een grens moet aangeven.


Kies je voor begrip? Volg dan de stappen hierboven opnieuw. Bij een grens geef je duidelijk aan dat het gedrag moet stoppen en welke consequenties daarbij horen.


Iedereen klaagt

Merk je dat er door vrijwel iedereen geklaagd wordt in jullie team? Dan is dat een goed onderwerp om met elkaar te bespreken. Dat kun je op elk gewenst moment doen door te vragen: 'Het valt me op dat we bij tegenslag snel beginnen te klagen. Wie van jullie herkent dat?'


Mogelijk ben je namelijk niet de enige die dit herkent. Helpt het jullie? Lekker blijven doen. Zo niet, welk gedrag zou jullie wél helpen richting jullie doelen?


Lukt het niet of vinden jullie het lastig om ander gedrag te benoemen of te laten zien? Dan is onze STARLING software een laagdrempelige manier om daar mee te oefenen, zonder dat het veel tijd of energie kost.

Comments


bottom of page