top of page

Samenwerken: de 5 meest gemaakte fouten

Vrijwel iedereen werkt samen met anderen. Dan gaat er natuurlijk ook wel eens iets mis. Sterker nog… Er gaat heel veel mis. We zetten de vijf meest gemaakte fouten voor je op een rij. Welke herken je uit je eigen praktijk?



1. Samenwerken in de wandelgangen

Van ons mag het in de Van Dale: het wandelgangenoverleg. Mogelijk ken je het: de vergadering is voorbij, alle teamleden hebben uitgebreid hun zegje kunnen doen en er was ruimte om vragen te stellen. En zodra iedereen is vertrokken, gebeurt er iets wonderlijks. Op de gang, bij het koffieautomaat, voor de lift, bij de toiletten. Na het overlegkomen de meest cruciale punten in kleine groepjes ineens (of opnieuw) aan bod. En meestal eerlijker dan tijdens het overleg. Wat vond jij ervan? Het was weer behoorlijk…Kunnen we niet veel beter… Gemiste kans. Pas als je alle informatie en elke mening open en eerlijk met elkaar op tafel legt, kun je elkaar volledig benutten en snelheid maken. 


2. Samenwerken als een overslaande plaat

Een deel van samenwerken bestaat uit het samen zoeken van oplossingen voor problemen. In die zoektocht blijven teams vaak hangen in uitleggen. Teamleden hebben verschillende standpunten en ze blijven dat standpunt steeds in andere bewoordingen herhalen. Soms is dit patroon helder, omdat het zich afspeelt binnen één overleg. Soms is het uiterst subtiel, omdat de discussie zich verplaatst van een vergadering via een belletje naar een e-mail of een appje. Het effect is hetzelfde: ijdele hoop dat je door hetzelfde te doen ineens een andere uitkomst krijgt. In beide gevallen kom je niet verder, omdat dezelfde, bekende informatie blijft rondcirkelen.


3. Samenwerken met een Hoofdletter D

Met een hoofdletter D inderdaad. Van dominant. Wellicht kun je ze in jouw team zó aanwijzen: de teamgenoten met het hoogste woord. Dezelfde mensen zijn vrijwel altijd aan het woord. Het zijn vaak de collega’s die hun standpunt gemakkelijk kunnen verwoorden en zonder aarzelen het voortouw nemen. Superfijn, want je weet wat ze vinden en waar ze voor staan… En dat is precies het probleem. Je weet PRECIES wat ze vinden en waar ze voor staan. Voor deze teamleden is het niet altijd eenvoudig om anderen de ruimte te geven in het gesprek. Je samenwerking versterkt wanneer je ervoor zorgt dat je alle meningen hoort. Ook die van de mensen die liever luisteren.


4. Schijn-samenwerken: de één-op-ééntjes

Hier komt een begrijpelijke fout, omdat hij zich vermomt zich als een oplossing. Heel veel mensen lossen problemen op door anderen één op één te spreken. In bila’s. Belletjes in de auto op weg naar huis. Appjes. Verraderlijk, want het gebeurt met de beste bedoelingen. Het geeft vaak zelfs een goed gevoel: mensen voelen zich ‘de olie in de machine’. Je hoopt door alle individuele puzzelstukjes te verzamelen de hele puzzel te kunnen leggen en met een oplossing te komen. Maar tijdrovend! Het voelt misschien alsof je goed bezig bent, maar je komt altijd tot een suboptimale oplossing die met veel inspanning is geboren. Zolang je het onderwerp niet in het team als geheel bespreekt, gaan de losse puzzelstukjes zelden passen. Terwijl het je wel veel tijd heeft gekost.


5. Samenwerken met Sjaak Afhaak

Zeg eens eerlijk: hoe vaak komt het voor dat je stilzwijgend bent afgehaakt in een overleg? Je bent niet alleen. Wanneer een spreker maar blijft zenden tot werkelijk alle interactie verdwenen is. Als je leidinggevende zelf oplossingen verzint en jou vertelt hoe je je werk beter kunt doen. Omdat je collega het zoveelste zijpaadje inslaat. Niet hardop benoemen dat je bent afgehaakt, is één van de meest schadelijke fouten in samenwerking. Zeker in online overleggen! Tuurlijk, je kunt ondertussen hartstikke lekker door je mail of berichten heen, maar ten koste waarvan? Stille afhakers ontnemen zichzelf en hun team de kans om effectief, efficiënt en met energie aan de slag te zijn. 


Zie jij één of meer van deze fouten in jouw team terug? Gefeliciteerd, dan is er nog een hoop te winnen. Geen idee hoe? Dan is onze STARLING software iets voor jou.

Comments


bottom of page