top of page
  • Foto van schrijverJolien de Boer

Samenwerking verbeteren door alleen dit te veranderen

‘We moeten beter samenwerken’ is een veel gehoorde wens. In teams, van leidinggevenden, tussen afdelingen, in ketens. Toch lukt het lang niet iedereen. Terwijl er een simpele oplossing is: de samenwerking verbeteren door samen te gaan letten op het gedrag van het team.


Beter samenwerken: wat is dat eigenlijk?


‘We moeten beter samenwerken’ is snel gezegd. Maar wat is beter samenwerken eigenlijk? Natuurlijk hebben we daar allemaal wel een idee van. Vraag het aan een paar willekeurige mensen en je krijgt ongetwijfeld een mooie lijst.


Bijvoorbeeld:


  • We weten van elkaar wat we aan het doen zijn

  • We communiceren goed met elkaar

  • We helpen elkaar

  • We zetten samen de schouders eronder


Maar ook hier geldt: wat wordt hier precies bedoeld?


  • Hoe zorg je dat van elkaar weet wat je aan het doen bent?

  • Op welke manier communiceer je goed met elkaar?

  • Hoe ziet elkaar helpen eruit?

  • Wat doe je waardoor je het gevoel hebt dat je samen de schouders eronder zet?


Samenwerking is gedrag


Je voelt het misschien al een beetje aankomen: samenwerken gaat vooral over gedrag. Wil je de samenwerking verbeteren? Vraag je dan eens af: welk gedrag willen we samen laten zien?


Let op: het kan erg verleidelijk zijn om gelijk te denken in acties. Bijvoorbeeld: ‘We moeten allemaal aanwezig zijn bij het teamoverleg.’


Dat is ook zeker niet verkeerd.


Maar in de praktijk gaat dat niet altijd lukken. Vakanties, ziekte, overmacht: het gaat onherroepelijk een keer voorkomen dat er iemand niet is. Misschien zelfs vrij regelmatig…


Samenwerking verbeteren via gedrag
Samenwerking verbeteren via gedrag

Samenwerking verbeteren door te letten op gedrag


Toch helpt het juist dan om te blijven denken in gedrag van het team: wat willen we dat we als team doen wanneer we niet compleet zijn tijdens een werkoverleg? Welk gedrag willen jullie op zo'n moment als team laten zien?


  • De afwezige op het matje roepen?

  • Er geen aandacht aan schenken?

  • Onderling klagen?

  • De beslissingen of actiepunten uit het overleg delen?

  • De afwezige kort bijpraten?

  • Iets anders?


Er is geen goed of fout.


Het gaat er om dat je als team de aandacht richt op jullie gedrag: welk gedrag helpt jullie als team het meest om de samenwerking te verbeteren? Dat kan veel verschil maken.


  • Werkt het? Doe er meer van!

  • Werkt het niet? Welke aanscherping hebben jullie mogelijk nog te maken om het beter te laten werken?


Wist je trouwens dat teams hun gedrag al kunnen veranderen in 15 minuten per week? Je leest er meer over in het artikel Datagedreven werken aan gedragsverandering in teams.

コメント


コメント機能がオフになっています。

Ook high performing teams bouwen en behouden?

Ontvang regelmatig tips die je direct kunt toepassen.

Bedankt voor je aanmelding!

bottom of page