
Samenwerking meten
Samenwerking meten? Kan dat? Het is één van de meest gestelde vragen van onze klanten. Ja, dat kan zeker. En nee, het is niet moeilijk. Het duurt ook niet lang. Je kunt het zelf en je kunt vandaag nog starten.
Waarom zou je je samenwerking zichtbaar en meetbaar maken?
Sommige teams zijn gek op meten, want het geeft richting en duidelijkheid. Anderen zien er tegenop, omdat het vaak moeite kost om data te verzamelen. Je moet er vaak nog iets mee doen in zo'n verplicht werkgroepje dat meestal voortijdig een stille dood sterft. En dan kun je er nog eens op afgerekend worden ook...
Desondanks onderschrijven de meeste organisaties het belang van meten en cijfers om te kunnen sturen: van financiële cijfers, KPI’s, verzuim, klant- en medewerkerstevredenheid tot het aantal klachten.
Toch zijn er nauwelijks organisaties die cijfers over hun samenwerking hebben. Moet je je voorstellen dat je op een onbekende snelweg rijdt zonder dashboard en navigatie. Het is maar een gok of je veilig op koers blijft met de juiste snelheid en met voldoende brandstof om de bestemming te halen. En dat terwijl samenwerking juist het meest beïnvloedbare risico is. En dé voorspeller van resultaat! Meten dus, die kwaliteit van samenwerking. En visueel zichtbaar maken.
Wanneer je de samenwerking gaat meten voor één team, dan bouw je aan je beste team ooit. Stel je voor dat je voor alle teams aan de slag gaat... Dan bouw je aan de beste samenwerking ooit waarin medewerkers, klanten en partners als ambassadeurs langer aan je verbonden blijven dan je voor mogelijk houdt. Met resultaten die ertoe doen als gevolg. Keer op keer. Denk je eens in hoeveel meer voldoening en betekenis jij gaat ervaren. En met jou mogelijk... iedereen.