top of page

De pest van een kleurentest (en alle andere persoonlijkheidstesten)


Een persoonlijkheidstest. Misschien heb je 'm wel eens gedaan. Een kleurentest. DISC. Een drijfverentest. Zoiets.


Je vult een test in, er rolt een profiel uit en je weet precies wat voor soort persoonlijkheid je hebt. En nog beter: wat voor collega's je hebt. Handig!


Nou ja…


Ongeveer net zo handig als weten naar welke bestemming je op vakantie gaat. Je weet ongeveer wat je kunt verwachten. Het helpt om doelgerichter je koffer in te pakken. Maar het zegt niets over hoe je vakantie gaat worden.


Zo is het met persoonlijkheidstesten ook.


Het helpt om te kunnen inschatten wat voor vlees je in de kuip hebt. Misschien zelfs hoe je met de mensen in dat team om kunt gaan. Maar het zegt niets over het gedrag van het team als geheel. En dat bepaalt nu juist hoe succesvol het team gaat worden


De test kan dus zeker inzicht geven. Dat is leuk. Soms zelfs leerzaam. Maar er verandert dus niets door. Zelfs als je precies weet wat voor soort persoonlijkheden je hebt rondlopen, dan weet je nog niet hoe die met elkaar omgaan. Dat heeft onder meer te maken met de 5 nadelen van DISC waar je weinig over hoort.


Er speelt ook nog iets anders.


En toen was er teamdynamiek

Zodra je met drie of meer mensen samenwerkt, ontstaat er teamdynamiek. En er ontstaan teampatronen. Kort gezegd: het team gaat op een bepaalde manier met elkaar en het werk om. Zonder zich daar altijd bewust van te zijn! 


Dat is op zich prima, zolang het gaat om versterkende dynamiek en patronen: je doet samen iets waar het team beter of sterker van wordt. Doe er in dat geval vooral méér van. Maar het gaat helaas ook vaak op beperkende dynamiek of patronen: gedrag waardoor de prestaties van of de sfeer in het team juist verslechteren. 


Van wie ben ik naar wat doen we

Het goede nieuws: je kunt met allebei iets doen. Dat vraagt alleen iets anders dan de gemiddelde persoonlijkheidstest. De eerste stap is je bewust worden van hoe sterk het team nu is. Met welke krachten en behoeften heb je te maken? Vervolgens kun je die stapje voor stapje beïnvloeden. Zo wordt het team als geheel steeds succesvoller. Wat voor soort persoonlijkheden er ook in zitten.


Geen idee hoe je dat doet...? Snappen we. Daarom hebben we er speciaal onze STARLING software voor ontwikkeld. De simpelste methode om een team écht te leren kennen. De snelste methode om samen meer te bereiken met minder gedoe.

Comments


bottom of page