top of page

Goed samenwerken: wie is daar verantwoordelijk voor?

De rol van leidinggevende is behoorlijk veranderd. Er is nog steeds vakinhoudelijke verantwoordelijkheid: werk, resultaten, planning, financiƫle plaatje en/of het contact met de klanten. Daarnaast dragen steeds meer leidinggevenden de verantwoordelijkheid voor de samenwerking: van het coachen van medewerkers tot de sfeer in het team.



We vragen regelmatig aan leidinggevenden waar ze hun tijd aan besteden. Wat blijkt? Minimaal 1,5 dag per week gaat op aan het managen van gedoe. Brandjes blussen. Weerstand overwinnen. Mensen overtuigen.


Daar praat niet iedere leidinggevende even graag over. Je 'mag' er niet over praten: het is je werk. Daar word je voor betaald. En je bent ook een goede leidinggevende, dus je regelt het allemaal wel. Of je wil er liever niet over praten: dat gaat alleen maar extra onrust geven. Zie je wel, de ā€˜leiderā€™ weet het zelf niet eens! Maar ja, 'het hoort er nu eenmaal bij'.Ā 


Misschien is dat zo. Maar dan vooral omdat we daar allemaal gewend aan zijn geraakt. Terwijl de vraag is of het wel helpt.Ā 


Stel je voor...

Laten we aannemen dat de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de samenwerking nu vooral of zelfs helemaal op jouw schouders rust. Laten we dit situatie A noemen.Ā Schrijf eens voor jezelf op:


  1. Wat levert het je op als jij verantwoordelijk bent? Wat is de winst of het voordeel?Ā 

  2. En wat het kost het? Wat gaat er mis of wat verlies je ermee?Ā 


Stel je nu eens voor dat de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de samenwerking bij het team zou liggen. Je hoeft je niet druk te maken over hoe je dat voor elkaar krijgt. Ga er vanuit dat het team volledig eigenaarschap neemt. Dit is situatie B.Ā 


  1. Wat levert het je op als het team verantwoordelijk is? Wat is daarvan de winst of het voordeel?Ā 

  2. En wat het kost het? Wat gaat er mis of wat verlies je ermee?Ā 


Maak nu eens de balans op tussen situatie A en B. Let daarbij niet alleen op de inhoud, maar ook welk gevoelĀ de antwoorden je geven.


Mogelijk blijf je met veel (of meer) plezier waar je nu bent. Prima! En misschien wil je het anders.Ā 


Eerstvolgende stap

Een eerste stap kan zijn om het met je team te bespreken. Zet het onderwerp op de agenda van de eerstvolgende vergadering met je team en ga het gesprek aan. Beweging ontstaat namelijk door... te beginnen met bewegen.

Comentarios


Ook high performing teams bouwen en behouden?

Ontvang regelmatig tips die je direct kunt toepassen.

Bedankt voor je aanmelding!

bottom of page