top of page

Wat je misloopt met Employee Net Promotor Score (eNPS)

Wat kan of moet ik met onze Employee Net Promoter Score (eNPS)? Die vraag werd ons onlangs gesteld door een van onze klanten.


Wat is Employee Net Promotor Score (eNPS)?

Het ging hierbij om de meting die laat zien hoe waarschijnlijk is het dat je medewerkers jouw bedrijf aanbevelen als werkgever. Je medewerkers beantwoorden anoniem één vraag: “Op een schaal van één tot tien, in hoeverre raad jij dit bedrijf aan als een plek om te werken?”


Je kunt de meting snel maken, snel invullen en snel analyseren. Zo kom je vrij gemakkelijk aan informatie over de loyaliteit van je medewerkers. Scoor je een onvoldoende, dan heb je werk te doen. Scoor je een ruime voldoende, dan zit je goed. Dat is op z’n minst interessant.  Al is er ook een grote ‘maar’. Twee, om precies te zijn.


Gebrek aan context

Het cijfer uit de Employee Net Promotor Score (eNPS) geeft geen dieper inzicht. Je krijgt geen ‘beeld en geluid’ bij het oordeel van je medewerkers. Wat is er dan (niet) goed? Geldt dat voor het hele bedrijf of voor een deel? Op dit moment of altijd? Je hebt dus in ieder geval aanvullende informatie nodig om alsnog inzicht te krijgen.


Gebrek aan vervolgactie

Met een cijfer alleen weet je nog niet wat je te doen staat. Het gaat er uiteindelijk om welke stappen je zet om je score te behouden of verhogen. Zo krijg je invloed op het cijfer.


De Employee Net Promotor Score (eNPS) kan een prima startpunt zijn om een beeld te krijgen van waar je nu staat. Zolang je óók organiseert hoe je de meting kunt duiden en in actie kunt komen en blijven. Geen tijd of zin om daarbij het wiel opnieuw uit te vinden? Dan is onze software iets voor jou.

bottom of page