top of page

Anderen moeten in beweging komen

Je ziet vaak wat er speelt in je team. Meestal als eerste. Je weet mogelijk zelfs de oplossing. Misschien heb je die al aangedragen? Wel meer dan één keer? Om vervolgens te merken dat mensen in je team niet in beweging komen. Je bent niet alleen.



Het gevoel dat ‘anderen’ in beweging moeten komen, is heel normaal. Zo normaal, dat die ‘anderen’ dat mogelijk ook over jou denken.


Soms speelt het zich binnen een team af. Soms binnen afdelingen of organisaties. Mijn team doet het prima. De teams om ons heen hebben wat te doen.


Maar ja, als die 'anderen’ dan niet in beweging komen… Wat dan?


Beweging afhankelijk maken van een persoon

Als we snakken naar beweging, dan grijpen we doorgaans naar geijkte oplossingen.


  • We gaan het overnemen. Laat mij het maar doen.

  • We gaan coachen. Wat heb je nodig om... 

  • We gaan piekeren. Hoe zou het nou toch anders kunnen?

  • We gaan drammen. Doe het nou!

  • En zo zijn er nog een paar...


Het goede nieuws: dat hoef je allemaal niet weg te gooien. Het levert vaak iets op, want het heeft je gebracht waar je nu bent.


Het slechte nieuws: het betekent dat jij nog steeds degene bent die voor beweging zorgt. Als jij niet overneemt, coacht, piekert en/of dramt, dan gebeurt er niets. Er is een persoon voor nodig om voor beweging te zorgen.


Beweging afhankelijk maken van een methode

Je kunt ook een methode gebruiken om voor beweging te zorgen. De gemakkelijkste methode: het gedrag van je team meten.


Meten zorgt voor bewustwording. En alleen wanneer je je ergens bewust van bent, kun je ervoor kiezen om te veranderen. Je leest hier meer over in het blog Kijk jij door een sleutelgat naar je team?


De meeste teams zijn blind voor hun eigen gedrag. Wie neemt bij ons vaak het initiatief? Wie is er veel of juist weinig aan het woord? Hoe snel nemen we besluiten? Hoe gaan we om met conflicten? Het valt vaak niet meer op! Laat staan dat je er samen iets aan kunt doen.


Daarnaast denken de meeste teams in acties in plaats van gedrag. Acties zijn statisch en eenmalig. Natuurlijk heb je die gewoon te blijven doen. Zolang je het ontwikkelen van gedrag er maar aan vastplakt. Gedrag is dynamisch en iets wat je iedere dag kunt zien.


Stel je voor dat je de communicatie in je team of afdeling wil verbeteren. Dan is dit het verschil:


  • Actie: Laten we de communicatie verbeteren door een nieuwsbrief te maken.

  • Gedrag: Laten we de communicatie verbeteren door elkaar eerst een verhelderende vraag te stellen voor we onze mening geven.


Pas wanneer je naast acties óók gedrag gaat ontwikkelen, gaan mensen daadwerkelijk iets anders doen. En dus niet alleen jij.


Werken met een methode zoals het meten van gedrag geeft een geweldige voorsprong:


  • Iedereen weet wat er verwacht wordt. Jij bent niet alleen bezig met wat er anders kan, maar ook de 'anderen’.

  • De kans op leren neemt toe. Als jij steeds het initiatief neemt, dan leren de 'anderen’ nooit wat wel en niet werkt.

  • De 'anderen’ gaan zich ook bezig houden met bewegen. Jij bent niet langer een van de weinigen die zich er druk over maakt.


Gewetensvraag

Stel eens voor jezelf vast wat er zou veranderen als beweging niet van jou alleen afhankelijk is? Hoe zou dat voor je zijn? Als je dat wil, vanaf wanneer moet dat er dan zijn? En wat heb jij dan vanaf nu anders te doen?

bottom of page