top of page

De 3 grootste misverstanden rondom werkdruk en stress

Maar liefst 41% van de werknemers vindt dat er maatregelen nodig zijn tegen werkstress en werkdruk. En 40% van de werkgevers geeft aan dat werkdruk één van de belangrijkste bedrijfsrisico’s is. Toch bestaan er nog steeds veel misverstanden als het gaat om het verlagen van werkdruk en stress.


1. Werkdruk en stress is een individueel probleem

Een groot misverstand is dat werkdruk het probleem is van één persoon. Heeft er iemand last van de werkdruk of stress? Dan kijken we vaak naar die persoon voor de oplossing.

 

  • Zorg dat je haalbare doelen stelt

  • Kijk naar de prioriteiten

  • Maak een planning die realistisch is

  • Ga in gesprek met je leidinggevende

  • Neem voldoende rust en zorg voor ontspanning

  • Geef je grenzen aan en zeg wat vaker nee

 

Helaas. Als het zo gemakkelijk was, dan had niemand een probleem.


Het kost tijd en inspanning om deze vaardigheden te ontwikkelen. Dat is al lastig genoeg. Helemaal als het water aan je lippen staat.

 

Bovendien: het onderliggende probleem is niet opgelost. Want je staat niet op jezelf. Je hebt te maken anderen. Of het nu opdrachtgevers zijn of klanten, leidinggevenden, collega’s, bewoners, patiënten of teamgenoten. De werkdruk die iemand ervaart, wordt beïnvloed door allerlei andere mensen.

 

Sterker nog: de druk van de omgeving is altijd sterker is dan één persoon. Je kunt nog zo goed werken aan doelen, prioriteiten en planning… Je hebt er in je eentje zelden volledige controle over.

 

2. Werkdruk en stress verlagen is de taak van de werkgever

Het omgekeerde misverstand komt ook veel voor: werkdruk is de taak van de werkgever. Heeft er iemand last van werkdruk? Dat is het aan de baas om het op te lossen. 'Mijn werkgever doet niets aan werkdruk' is dan ook een veel gehoorde klacht.

 

Begrijpelijk, want volgens de Arbowet (artikel 3, lid 2) is het ook een taak van de werkgever om ervoor zorgen dat de arbeidsbelasting niet te hoog wordt. Denk aan te hoge werkdruk, maar ook agressie, intimidatie en seksuele intimidatie op het werk. Volgens de wet is de werkgever verplicht om maatregelen te nemen:​


  • Het risico op hoge werkdruk in kaart brengen en te hoge werkdruk voorkomen.

  • Een plan van aanpak opstellen om problemen met te hoge werkdruk tegen te gaan.

  • Medewerkers vertellen welke maatregelen er zijn om te hoge werkdruk te voorkomen.


Werkgevers die dat niet of onvoldoende doen, overtreden de wet. Dat wordt gecontroleerd door de Inspectie SZW (Arbeidsinspectie).


Maar helaas. Ook hier geldt: als het zo gemakkelijk was, dan had niemand een probleem.


Werkdruk is complex. Het heeft te maken met werkinhoud, werkcontext en persoonlijke omstandigheden. En ook hier spelen allerlei verschillende mensen een rol. Mogelijk lukt het om daar een plan voor te maken. Om dat plan met werknemers te delen. Maar daarmee is er nog niets veranderd in de praktijk. En morgen ziet de wereld er net een beetje anders uit en is er waarschijnlijk ook net weer iets anders nodig.  

 

3. Nu is de werkdruk hoog, maar straks wordt het beter

 Misschien wel het grootste of in ieder geval meest voorkomende misverstand rondom werkdruk: nu is het druk, maar straks wordt het beter.


  • Na de zomervakantie

  • Als dit project klaar is

  • Wanneer de feestdagen achter de rug zijn

  • Als die vacature is ingevuld

  • Zodra de fusie is afgerond

  • Als ik een andere baan heb


Weer helaas. Nogmaals: als het zo gemakkelijk was, dan had niemand een probleem.


Als je nu werkdruk en stress ervaart, dan is de kans groot dat dat dat over een maand of een jaar óók zo is. Want je raakt al snel in een vicieuze cirkel. Blijven doorrennen. Jij blijft hetzelfde doen. De omgeving blijft hetzelfde doen. In de hoop dat het 'straks' beter wordt. We blijven hetzelfde doen en verwachten toch andere resultaten. En ondertussen neemt de werkdruk alleen maar toe.


Hoe kun je werkdruk en stress verlagen?

Kunnen we dan niets doen om werkdruk en stress te verminderen? Gelukkig wel. Het begint met bewustwording.


  • Het lukt niet alleen.

  • Het lukt niet de werkgever.

  • Het lukt niet met afwachten of hopen.


We hebben iets anders te doen dan we tot nu toe hebben gedaan. Het vraagt van ons dat we samen gedrag ontwikkelen dat bijdraagt aan duurzame inzetbaarheid.


Als team samen gedrag ontwikkelen en laten zien dat bijdraagt aan duurzame inzetbaarheid.

Gedragsverandering lukt alleen wanneer mensen in een team of organisatie samen veranderen. Dat begint met samen bepalen welk gedrag helpt om de werkdruk te verlagen. En dat gedrag aan de hand van kleine gedragsveranderingen doorvoeren. En samen elke dag opnieuw laten zien. Zo kunnen teams en organisaties op een haalbare manier veranderen.


Klinkt onmogelijk? STARLING Team Software helpt teams en organisaties om dat te doen. In slechts 15 minuten per week.

Comments


bottom of page