top of page

Dit zijn de trends in samenwerking


De manier waarop mensen samenwerken is aan het veranderen. De kern blijft natuurlijk: samen resultaten halen. Maar de manier waarop… Dat is een ander verhaal.


Vrijwel iedereen ziet het nut van effectief en prettig samenwerken, alleen worden de omstandigheden waaronder we dat doen steeds complexer. De meer traditionele aanpak alleen gaat ons niet meer helpen: 


  • samen fysiek op één locatie zitten

  • zo af en toe een teamuitje

  • en jaarlijks een medewerkertevredenheidsonderzoek

Wat is dan nog méér nodig? Dat lees je hier: vier belangrijke trends en hoe jij daar gebruik van kunt maken. 


Trend 1 | Steeds meer flexibele teams

Het is je vast niet ontgaan: de tijd van vaste teams is wel zo’n beetje voorbij. We hebben steeds meer besluiten te nemen in steeds minder tijd. Het is belangrijker dan ooit dat je de juiste mensen aan tafel hebt om dat te kunnen doen. Je hebt kennis en mandaat bij elkaar te brengen vanuit alle disciplines. Dat kan er per onderwerp heel verschillend uitzien.  


Zo ontstaan er steeds meer flexibele teams die een bepaalde opdracht uitvoeren, een project oppakken of een probleem oplossen en daarna uit elkaar gaan. Daardoor werk je met meer mensen dan ooit samen. Allemaal persoonlijkheden, ideeën, werkstijlen, voorkeuren en overtuigingen en nauwelijks tijd om elkaar goed te leren kennen. Je kunt niet meer iets ‘over de schutting gooien’ en wachten tot een ander ermee aan de slag gaat. Steeds meer mensen voelen zich daar door overweldigd. 


Het is steeds belangrijker dat je snel, gemakkelijk en doorlopend inzicht hebt in wat je als team al kan en nog nodig hebt. Zo kun je elkaar volop kunt benutten in de vaak korte tijd dat je samen aan de slag bent. Van overzicht naar inzicht en van inzicht naar rust.


Trend 2 | Online werken blijft en jij bepaalt zelf het succes 

We gaan hier natuurlijk niet beweren dat digitalisering een trend is. We zijn alleen nog niet eerder zo versneld digitaal gaan samenwerken als in de afgelopen paar jaar. En dat gaat niet meer weg. Echt niet. Iedereen kent zakelijk of privé Zoom, Teams of een andere variant. Daarmee is online werken een permanent onderdeel van samenwerking geworden.  


En dáár is een interessante trend te zien. De teams die zélf actief bepalen wat ze nodig hebben om succesvol online samen te werken, werken ook succesvol online samen. Onder alle omstandigheden. Laat dat even tot je doordringen. 


De norm lijkt soms om een hekel te hebben aan online samenwerken en min of meer lijdzaam af te wachten tot de wereld weer ‘normaal’ is. Terwijl het in feite een grote luxe is dat je iedereen altijd kunt aanhaken, als je dat wil. 


Dat begint met uitspreken wie er op welk moment waarvoor nodig is. En dan samen nieuwe spelregels bedenken die werken voor jullie situatie. Kortere overleggen? Minder deelnemers? Meer pauzes nemen? Betere apparatuur regelen? Af en toe even rekken? Staand of lopend vergaderen? Je kunt het zo gek niet bedenken of het komt voor. 


Zolang je als team maar kijkt naar wat er wél kan. Alleen jullie weten wat er nodig is om de energie hoog en elkaar aangehaakt te houden. Spreek het uit en spreek het af. Bijvoorbeeld met deze 4 tips om succesvoller hybride samen te werken.


Trend 3 | Betekenis als arbeidsvoorwaarde 

Er is of komt een nieuwe generatie op de werkvloer. Alle millennials en jonger. Een generatie met andere wensen en dromen. En dat is voor oudere generaties soms wennen. Je kunt vast wel wat vooroordelen noemen.


'Al die cappuccino’s met havermelk.'

'Meteen stoppen als iets niet leuk of uitdagend meer is.'

'Snel en gemakkelijk rijk willen worden zoals Youtubers.'


Niets is minder waar.


Het onderstreept namelijk een duidelijke trend: steeds meer (jonge) mensen willen méér betekenis ervaren in hun leven. En nu is er een generatie opgestaan die dat meer dan ooit hardop zegt en er naar leeft. In hun levensstijl, kleding, voeding en dus ook in hun werk. Deze groep wordt niet gemotiveerd, die is gemotiveerd. Of niet. Dan houdt het op. 


Als je succesvol wil samenwerken, dan moet het werk er écht toe doen. Als je in deze krappe arbeidsmarkt (jonge) mensen wil aantrekken en behouden, dan kun je dat niet negeren. Steeds meer organisaties zien dat gelukkig in. 


Dat kan oncomfortabel voelen.


Mogelijk moet niet 'de jeugd' iets anders doen, maar... jij. Wij. Iedereen. Met z’n allen. Welke doelen zijn eigenlijk écht belangrijk voor ons? Welke betekenis halen we er voor onszelf uit? Kom je toe aan wie en wat belangrijk voor je is? Zowel privé als zakelijk.


Dat gesprek is niet langer nice to have: het is een fundament aan het worden zowel  gezond en gelukkig te blijven als resultaten te halen die ertoe doen.


Trend 4 | Elke dag zelf een bewuste bijdrage leveren aan samenwerking

In onze complexe wereld wordt de druk op samenwerking steeds groter. En daarmee de behoefte. Samenwerken is geen keuze, het is een noodzakelijke vaardigheid. Dat gaat de komende jaren alleen nog maar toenemen. Het vraagt van iedereen een actieve rol: van de directeur tot de medewerker. 


Samenwerking is een van de meest beïnvloedbare risico’s in projecten en programma’s. Maar alleen als je er aandacht aan blijft geven. Ieder teamlid heeft elke dag opnieuw zelf een bewuste bijdrage te leveren aan de samenwerking. Het is dus relevanter dan ooit dat je er goed in bent of wordt.


Dus...?


Dit zijn de trends in samenwerking waar je rekening mee kunt houden. Misschien heb je daar geen tijd voor. Of geen zin in. Weet dan dat ruim 75% van alle werkende mensen in Nederland aangeeft klaar te zijn voor een nieuwe baan. 


Waar dat anders is? Bij die teams, afdelingen, bedrijven en ketens waar samenwerking wekelijks aandacht krijgt. Want daar worden resultaten gehaald die ertoe doen op een manier die energie en voldoening geeft.


Welk cijfer zou je de samenwerking in jouw team, organisatie of keten geven? Is dat genoeg als je denkt aan de opgave of ambitie die jullie hebben? Om (jonge) mensen gezond en met energie aan boord te krijgen en houden? Of heb je mogelijk iets méér, minder of anders te doen? Geen nood: zo kun ook jij de samenwerking verbeteren.


bottom of page