top of page

Zo benut je conflicten in samenwerking

Een conflict staat volgens Van Dale voor 'strijd' of een 'verschil van mening of inzicht'. Volstrekt normaal, want mensen zien de wereld per definitie verschillend. En aangezien nog steeds niemand het monopolie heeft op de waarheid, heeft iedereen gelijk. Het hangt er maar net vanaf hoe je naar iets kijkt. Maar het kan behoorlijk in de weg zitten als je wil samenwerken.


Samenwerking verbeteren? Elk conflict geeft informatie

In negen van de tien gevallen blijken conflicten een waardevolle bron van informatie en daarmee verbetering. Conflicten zijn rasechte verbeterbommen. Achter elk verschil zit namelijk een principe of een waarde. En die zijn doorgaans veel interessanter dan het conflict zelf. Ze hebben dus waarde in elke samenwerking.


Mits je die informatie weet te achterhalen natuurlijk.


Waarneming versus interpretatie

Meestal speelt er bij conflicten iets rondom waarneming en interpretatie. Stel je voor dat iemand onderuitgezakt met zijn armen over elkaar bij een overleg zit. Wat zie je dan? Meestal zien mensen ‘verveling’, ‘desinteresse’ of ‘gebrek aan respect’. Dat is allemaal interpretatie. De feitelijke waarneming is iemand die onderuitgezakt met zijn armen over elkaar bij een overleg zit. Je kunt alleen weten wat dat betekent door ernaar te vragen. 


Ben je daar oprecht benieuwd naar? Dan kun je het volgende doen:


1. Train jezelf om vaker open vragen te stellen

Open vragen zijn vragen waar je niet alleen met 'ja' of 'nee' op kunt antwoorden. Alle vragen die beginnen met wie, wat, waar, waarom en hoe helpen hier doorgaans goed. Meestal krijg je hiermee al informatie op tafel die kleur geeft aan de discussie en voor meer begrip zorgt. Mits je je vraag oprecht stelt natuurlijk. Een geïrriteerde waarom doe je dat nou alweer fout? levert doorgaans weinig op.


2. Achterhaal iemands bedoeling

Wil je graag meer weten? Stel de vraag: met welke bedoeling… en vul in wat je wil weten. Met welke bedoeling heb je de afspraak geannuleerd? Dat levert vaak nóg meer informatie op. Eventueel kun je daarna ook nog vragen: waarom is dat belangrijk voor je? 


Voor alle duidelijkheid: we bedoelen in geen van de genoemde voorbeelden teams waar grensoverschrijdende conflicten spelen. In die gevallen kun je alleen maar luid en duidelijk stop zeggen en jezelf fysiek uit de situatie halen.


Nooit conflicten?

Ken je teams waar nooit conflicten zijn? Wij niet. Meestal blijken er uiteindelijk toch wel wat ‘verschillen van mening’ te zijn. 


Gezegd is nog niet gehoord

Gehoord is nog niet begrepen

Begrepen is nog niet geaccepteerd

Geaccepteerd is nog niet gecontroleerd/geborgd


Over elk van deze stappen kun je een conflict hebben. We zijn nu eenmaal mensen. Je mag écht een standpunt hebben. Je moet er alleen niet op gaan zitten.


Wil je meer informatie achterhalen, maar loop je tegen weerstaan aan bij jezelf of anderen? Maak je geen zorgen, want die weerstand is de bedoeling.

bottom of page